Wednesday, Apr 16th

rss fb twiter
21 21 21 0 21

PROGRAM OPERASI PERHOTELAN

E-mel Cetak PDF

webfnbop

 S IJIL OPERASI PERHOTELAN

Sijil Operasi Perhotelan merangkumi enam (6) Modul utama iaitu:

1. SMK 1 - Perkhidmatan Pramusaji
2. SMK 2 - Masakan Barat
3. SMK 3 - Pengemasan Hotel
4. SMK 4 - Perkhidmatan Penyambut Tetamu
5. SMK 5 - Promosi Operasi Perhotelan
6. SMK 6 - Rekreasi Perhotelan

Keseluruhan keenam-enam modul ini mengambil masa selama 20 bulan untuk dilengkapkan. Sinopsis program bidang latihan untuk SMK di dalam Pakej Program Operasi Perhotelan adalah seperti berikut :


PERKHIDMATAN PRAMUSAJI (FOOD & BEVERAGE OPERATION)

TEMPOH  : 4 BULAN

Operasi Perkhidmatan Pramusaji melengkapkan pelajar dengan pelbagai kemahiran yang asas sehingga ke tahap yang tinggi dalam  perkhidmatan penyajian makanan dan minuman. Modul ini akan memberi penekanan kepada kemahiran dalam perkhidmatan restoran, perkhidmatan bankuet, penyediaan dan penyajian minuman yang digunakan di restoran dan hotel. Pelajar disediakan dengan kemahiran seorang petugas dalam perkhidmatan penyajian di restoran.

 


MASAKAN BARAT (WESTERN CUISINE)
TEMPOH  : 4 BULAN 

Pelajar akan didedahkan dengan teknik persediaan dan kemahiran memasak makanan barat bermula dari hidangan Sarapan Pagi,  Hidangan Pembuka Selera, Hidangan Utama, dan Pencuci Mulut. Pelajar akan lebih menguasai latihan Hands On melalui resepi-resepi dan teknik serta kaedah memasak yang betul yang digunapakai secara Standard di industri.

 


PENGEMASAN HOTEL (HOUSEKEEPING)
TEMPOH  : 3 BULAN

Operasi Pengemasan Hotel melengkapkan pelajar kepada operasi pembersihan bilik, kawasan awam, dan pendobian bagi memberikan perkhidmatan yang baik kepada tetamu. Pelajar akan dilatih bagi pengendalian dan penggunaan alat serta bahan yang digunakan bagi tujuan pembersihan. Cara pengendalian linen kotor dan bersih serta operasi dalam proses dobi juga akan ditunjukkan  semasa proses pembelajaran.

 


PERKHIDMATAN PENYAMBUT TETAMU (FRONT OFFICE)
TEMPOH  : 3 BULAN

Perkhidmatan Penyambut Tetamu melengkapka n pelajar kepada kemahiran yang berkaitan dengan menyambut dan melayan tetamu. Kemahiran di kaunter perkhidmatan semasa proses penempahan, pendaftaran tetamu, tetamu check-in, tetamu check-out dan juruwang. Pelajar juga akan dil atih untuk memberikan maklumat kepada tetamu ketika di kaunter perkhidmatan sebagai concierge.


PROMOSI OPERASI PERHOTELAN

TEMPOH  : 3 BULAN

Promosi Operasi Perhotelan memberi pendedahan kepada pelajar mengenai teknik jualan dan pemasaran untuk berurusan dengan pelanggan. Pelajar akan dilatih menggunakan teknik promosi dengan situasi yang berbeza. Pelajar akan menghasilkan media/bahan cetak yang berkaitan dengan promosi hotel.

 


REKREASI PERHOTELAN

TEMPOH : 3 BULAN

Rekreasi Perhotelan memberi pendedahan kepada aktiviti rekreasi dalaman dan luaran. Menggunakan teknik dan pengurusan aktiviti mengikut kalendar tahunan. Pelajar didedahkan kepada aktiviti yang berkaitan dengan rekreasi hotel.


Laman Web Rasmi 1 Malaysia
Portal Rasmi HRMIS
Laman Rasmi Jabatan Perkhidmatan Awam
Portal Rasmi MAMPU
Multimedia Development Corporation
MSC Malaysia
Portal Kerajaan Malaysia
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia
Portal Rasmi SPA

Penafian: Kerajaan Malaysia, Kementerian Pendidikan Malaysia dan Kolej Komuniti Rompin tidak bertanggungjawab terhadap apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat atau daripada kecacatan atau kesilapan kandungan di dalam laman web ini.
Paparan terbaik menggunakan Internet Explorer 8.0 dan Firefox 3.0 dengan revolusi skrin 1280 x 1024 piksel

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterHari Ini2063
mod_vvisit_counterMinggu Ini7239
mod_vvisit_counterBulan Ini27725
mod_vvisit_counterJumlah886733